Osoby zajmujące się rozwojem dziecka w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji.
Świat trochę się zmienił, książkę jako źródło rozrywki czy informacji można śmiało zastąpić różnorodnym sprzętem elektronicznym. Ale są powody, dla których wciąż warto sięgać po książkę. A rodzicom dzieci młodszych w szczególności powinno na tym zależeć.
Komunikacja
Czytanie daje nowe doświadczenia językowe dziecku, rozwija słownictwo, uczy jak wyrażać myśli i jak rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Dzieci, które mają bogaty język sprawniej wyrażają własne zdanie, lepiej werbalizują uczucia i potrzeby. Przeczytane w książkach historie uczą dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, odnajdywania zależności i wyciągania własnych wniosków. To taki krótki przepis na samodzielnie myślące i sprawnie formułujące myśli dziecko – dziecko mające podstawy do właściwego funkcjonowania społecznego.
Odpoczynek
Coraz częściej obserwujemy u dzieci spore trudności ze zrelaksowaniem się, wyciszeniem i odpoczynkiem. Trochę to wina naszych czasów- każdy z nas prowadzi przebodźcowane życie czy tego sobie życzy czy nie. Od nadmiaru stymulacji i wrażeń dzieci bywają nadmiernie pobudzone i chaotyczne w działaniu. Czytanie to jeden z najlepszych sposobów relaksu. Podróż w świat wyobraźni daje wytchnienie i tak potrzebną współczesnym dzieciom ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze.
Bycie konsekwentnym i wytrwałym
Samodzielne czytanie wymaga od dziecka podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim dla osiągnięcia celu (przeczytania książki do końca). Wyrabia w dziecku cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odroczoną w czasie. Nagrodę tym większą, że osiągniętą wyłącznie własną pracą.
Przeczytanie książki, czasami nie krótkiej, daje szanse pobyć dziecku w świecie, w którym nie wszystko musi być szybko, natychmiast. Kształtuje to postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co się robi.
Koncentracja
Dzieci wraz z wiekiem nabywają coraz większe możliwości koncentracyjne i jest to naturalny rozwojowy proces. Jednak niestety napotykamy coraz większe trudności w pracy z dzieckiem nad umiejętnością skupiania uwagi. Wynika to z rosnącej liczby bodźców, z prędkości życia z jakości naszego świata. Dzieci często bywają niespokojne i nadmiernie pobudzone. Nieumiejętność skupienia się na rzeczach istotnych sprawia, że stają się niepewne siebie i trudno znoszą porażki.
Ćwiczenie koncentracji uwagi to bardzo trudne zadanie, ale niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. Możemy pomóc dzieciom ćwiczyć koncentrację w sposób ciekawy i atrakcyjny proponując im czytanie książek, które aktualnie je interesują.
Emocje
Książki otwierają różne, czasami trudne rozmowy, mogą poruszać ciekawe ale też straszne tematy. Mogą pełnić funkcje terapeutyczne w różnych sytuacjach życiowych. Książka może być metodą psychoterapii. Bohaterowie książek mogą pokazać sposoby jak sobie radzić w różnych sytuacjach, mogą przezwyciężać trudności i pokazywać świat nie takim strasznym jakim się być zdaje. Czytanie uczy empatii i wrażliwości.
Wspierajmy, cieszmy się z postępów, czytajmy!
Troktuj my czytanie jako wartościową zabawę i cenna rozrywkę. Inwestujmy w madre i ciekawe ksiązki, kozrystajmy z zasobów bibliotek. Idźmy za wyborem dziecka, za jego preferencjami, rozmawiajmy o tych wyborach i przeczytanych książkach.
Agnieszka Bilska
psycholog szkolny
Tylko orły szybują nad graniami i nie lękają się przepaści, wichrów i burz. Musicie mieć w sobie coś z orłów! – serce orle i wzrok orli ku przyszłości. Musicie ducha hartować i wznosić, aby móc jak orły przelatywać nad graniami w przyszłość naszej Ojczyzny.
57-150 Prusy
ul. Parkowa 1